Jag behöver disciplin

disciplin (latin discipli´na 'undervisning', 'uppfostran', 'tukt'), vetenskap(sgren), fackområde; ordning, lydnad, tukt. I militära sammanhang menas med disciplin den laganda och stridsvilja, samt ibland den vanemässiga orderlydnad, som gör en militär enhet effektiv och pålitlig i krig; förr kallades den också krigstukt eller manstukt, numera ofta förbandsanda. Disciplinen bygger på att de enskilda soldaterna accepterar sina chefer och verksamhetens mål och former. Disciplin (disciplinering) bibringas genom information, utbildning och övning.

I skolan är disciplin den ordning som krävs för att effektiv undervisning skall kunna bedrivas. Vilket innehåll man ger begreppet sammanhänger med uttolkarens grundläggande människosyn. Om eleven uppfattas som opålitlig och lat av naturen och därför måste kontrolleras, leder detta till krav på en disciplin grundad på yttre kontroll och auktoritet som inte ifrågasätts. Om däremot eleven uppfattas som pålitlig och villig motiverar detta att disciplinen byggs på självkontroll, betingad av kraven från de uppgifter som skall fullgöras. Den s.k. pluggskolan utgick i stort från den förra uppfattningen; straff, särskilt kroppsaga, användes som medel för att hålla disciplin. Nutida reformpedagogik utgår mera från elevens spontana intressen och behov och söker skapa disciplin mera genom belöningar än straff. Forskning har visat att disciplin är resultat av ett invecklat samspel mellan barnets individuella egenskaper, uppfostran i hemmet, kamratpåverkan, lärarens egenskaper och den pedagogiska situationen i skolan. Ju större skillnaderna är mellan hemmets och skolans normer för uppfostran, desto större är risken för att eleven blir ett disciplinproblem.  (2008-11-11 Nationalencyklopedin http://www.ne.se/artikel/154217)

Discipline
är också en grym låt av Nine inch Nails. finns på The Slip. Ladda ner här. Bästa pris, kompis. Gratis. Trent bjuder.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0